Loo van Eck: Is het B1?
Bij Zilveren Kruis werkte ik twee jaar op de afdeling Klantencontact. Mijn team beantwoordde e-mails van klanten. Die mails konden over allerlei onderwerpen gaan: van heel duidelijke vragen met een duidelijk antwoord tot heel ingewikkelde problemen. We leerden van Loo van Eck om duidelijke taal te schrijven. Die manier van schrijven heette Vertrouwd Communiceren en het is een variant van geweldloze communicatie. Een onderdeel is woorden gebruiken die bijna iedereen begrijpt. Zulke woorden kun je opzoeken met de speciale website van Loo van Eck: Is het B1?
Ook voor ik bij bij Zilveren Kruis werkte, was begrijpelijk schrijven al belangrijk voor me. Bijvoorbeeld bij de EHBO cursussen die ik gaf. Daar zaten allerlei mensen in de klas: van ‘veel boekenkennis en grote moeite met een verbandje leggen’ tot ‘heel praktisch maar help, wat is dat EHBO boek dik…’. Alle cursisten wilden graag hun diploma halen. Allemaal hadden ze daar weer andere hulp bij nodig. En soms ook een grapje tussendoor: ‘Als ik hier druk, doet het daar pijn…. ‘. ‘Tja, dan bent u verkeerd verbonden…’